Loading...

Στόχοι Μεταφορών

Η Ευρωπαϊκή Ένωση, αντιλαμβανόμενη ότι τα καύσιμα των οδικών μεταφορών είναι υπεύθυνα για το 20% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην Ένωση, το 2009 υιοθετήθηκαν δύο οδηγίες, οι οποίες έθεταν, μεταξύ άλλων, δύο υποχρεωτικούς στόχους στις μεταφορές, των οποίων η προθεσμία επίτευξης ήταν η 31η Δεκεμβρίου 2020. Συγκεκριμένα:

(α) Κάθε κράτος μέλος όφειλε όπως μερίδιο 10% στην τελική κατανάλωση ενέργειας των μεταφορών να προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, στόχος ο οποίος καθορίστηκε στην Οδηγία 2009/28/ΕΚ σχετικά με την προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, και

(β) Κάθε προμηθευτής καυσίμων όφειλε όπως μειώσει κατά 6% τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κύκλου ζωής ανά μονάδα ενέργειας από το καύσιμο και την ενέργεια (ηλεκτρική) που προμηθεύει σε σύγκριση με το βασικό πρότυπο καυσίμου, στόχος ο οποίος καθορίστηκε στην Οδηγία 2009/30/ΕΚ με την οποία τροποποιείται η Οδηγία 98/70/ΕΚ όσον αφορά τις προδιαγραφές για τη βενζίνη, το ντίζελ και το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης και την καθιέρωση μηχανισμού για την παρακολούθηση και τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Ο πρώτος στόχος αφορά το κράτος μέλος και αυτός μπορεί να επιτευχθεί κυρίως με χρήση αειφόρων βιοκαυσίμων και ηλεκτρισμού που προέρχεται από ΑΠΕ στις οδικές και σιδηροδρομικές μεταφορές, προς αντικατάσταση της βενζίνης και του ντίζελ. Προκειμένου οι προμηθευτές καυσίμων των οδικών μεταφορών να συνεισφέρουν στην επίτευξη του στόχου 10% ΑΠΕ στις μεταφορές, συμπεριλήφθηκε πρόνοια στον περί Προδιαγραφών Πετρελαιοειδών και Καυσίμων (Τροποποιητικό) Νόμο του 2013 για την υποχρέωση των προμηθευτών για ανάμιξη βιοκαυσίμων στα συμβατικά καύσιμα των μεταφορών. Ταυτόχρονα, η χρήση βιοκαυσίμων και ηλεκτρισμού στις μεταφορές συμβάλει στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και ως εκ τούτου στην επίτευξη και του δεύτερου στόχου.

Για να προσμετρά η ενέργεια από τα βιοκαύσιμα στην επίτευξη των πιο πάνω στόχων, καθώς και τα βιοκαύσιμα να είναι επιλέξιμα για χρηματοδοτική στήριξη, πρέπει να πληρούν τα κριτήρια αειφορίας τα οποία καθορίζονται στις Οδηγίες 2009/28/ΕΚ και 2009/30/ΕΚ. Και οι δύο οδηγίες περιλαμβάνουν τα ίδια κριτήρια αειφορίας και διαδικασίες συμμόρφωσης με τα κριτήρια. Τα κριτήρια αειφορίας αφορούν τα εδάφη από τα οποία παράχθηκε η πρώτη ύλη για παραγωγή βιοκαυσίμων, καθώς και το ποσοστό μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Το 2018, η Οδηγία 2009/28/ΕΚ αντικαταστάθηκε από την Οδηγία (ΕΕ) 2018/2001, η οποία καθορίζει νέο στόχο στις μεταφορές, όπως το μερίδιο των ΑΠΕ στην τελική κατανάλωση ενέργειας των μεταφορών ανέλθει τουλάχιστον στο 14% μέχρι το 2030, θέτει στόχους για τα προηγμένα βιοκαύσιμα, περιορισμούς στη χρήση βιοκαυσίμων που παράγονται από καλλιέργειες τροφίμων και ζωοτροφών, ενώ τα κριτήρια αειφορίας και μειώσης των εκπομπών, ορισμένα από τα οποία γίνονται πιο αυστηρά, εφαρμόζονται εκτός από τα βιοκαύσιμα και τα βιορευστά, και στα καύσιμα βιομάζας όταν χρησιμοποιούνται σε εγκαταστάσεις παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, θερμότητας και ψύξης ή καυσίμων με συνολική ονομαστική θερμική ισχύ ίση ή μεγαλύτερη από 20 MW για την περίπτωση των στερεών καυσίμων βιομάζας και με συνολική ονομαστική θερμική ισχύ ίση ή μεγαλύτερη από 2 MW για την περίπτωση των αέριων καυσίμων βιομάζας.

Το 2022 στα πλαίσια εναρμόνισης με την Οδηγία (ΕΕ) 2018/2001, οι περί Προδιαγραφών Πετρελαιοειδών και Καυσίμων Νόμοι του 2003 μέχρι 2018, καταργήθηκαν και αντικαταστάθηκαν από τον περί Προδιαγραφών, Κριτηρίων Αειφορίας και Μείωσης των Εκπομπών των Καυσίμων Νόμο του 2022 (Ν.160(Ι)/2022), στον οποίο μεταφέρθηκαν οι πρόνοιες για τα βιοκαύσιμα και οι πιο πάνω υποχρεώσεις των προμηθευτών καυσίμων.

Ανακοινώσεις

Γραφείο Τύπου