ΣΗΜΑΝΣΗ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΩΤΡΩΝ
Η ενεργειακή σήμανση των ελαστικών επισώτρων παρέχει μια σαφή και κοινή ταξινόμηση των επιδόσεων των ελαστικών για αντίσταση κύλισης, φρενάρισμα σε βρεγμένες επιφάνειες και εξωτερικό θόρυβο. Οι ετικέτες βοηθούν τους καταναλωτές να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις όταν αγοράζουν ελαστικά καθώς μπορούν εύκολα να ορίσουν την προτεραιότητά τους βάσει των τριών αυτών παραμέτρων. Ταυτόχρονα, οι ετικέτες οδηγούν τους κατασκευαστές να καινοτομούν για να παράγουν ελαστικά που θα εμφανίζονται στις κορυφαίες κατηγορίες αναφορικά με την αποδοτικότητα καυσίμου, ασφάλεια στο δρόμο και την μείωση θορύβου.
Ο Κανονισμός (ΕΕ) 2020/740 (εφεξής Κανονισμός) έχει τεθεί σε εφαρμογή στις 25 Ιουνίου 2020 και αντικαθιστά τον υφιστάμενο Κανονισμό (ΕΚ) 122/2009 από την 1η Μαΐου 2021.
Ο Κανονισμός εφαρμόζεται για ελαστικά αυτοκινήτων C1, ελαστικά μικρών φορτηγών C2 και για ελαστικά για βαριά επαγγελματικά οχήματα C3 και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων νέες σημάνσεις (ετικέτες) για τα ελαστικά.
ΝΕΑ ΣΗΜΑΝΣΗ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΩΤΡΩΝ
Σύμφωνα με τον νέο κανονισμό, εκτός από την τυπική ετικέτα, υπάρχουν επίσης επιλογές για τη συμπερίληψη (δίπλα στο εικονίδιο θορύβου) ενός εικονιδίου που σχετίζεται με το κράτημα σε παγωμένες και / ή συνθήκες χιονιού. Αυτό δίνει στους καταναλωτές συνολικά 4 επιλογές ετικετών.
Η τάξη ενεργειακής απόδοσης κυμαίνεται από Α (πιο αποδοτική) έως Ε (λιγότερο αποδοτική). Ένα κορυφαίο ελαστικό έχει λιγότερη αντίσταση κύλισης και συνεπώς απαιτεί λιγότερη ενέργεια για την κίνηση του οχήματος. Αυτό μεταφράζεται σε χαμηλότερο ενεργειακό κόστος (ορυκτά καύσιμα ή ηλεκτρική ενέργεια). |
Η κατηγορία πρόσφυσης υγρού οδοστρώματος |
Η τάξη εξωτερικού θορύβου κυμαίνεται από A (λιγότερος θόρυβος έξω από το όχημα) έως C (περισσότερος θόρυβος). Αυτός ο θόρυβος είναι διαφορετικός από τον «θόρυβο κοιλοτήτων», που είναι ο θόρυβος που μεταδίδεται από τις ζάντες στο εσωτερικό του αυτοκινήτου. |
Τα ελαστικά κατάλληλα για σοβαρές συνθήκες χιονιού φέρουν το σύμβολο που υπάρχει επίσης στο πλευρικό τοίχωμα τέτοιων ελαστικών. |
Tα σκανδιναβικά χειμερινά ελαστικά για χρήση σε παγωμένες επιφάνειες θα διαθέτουν ένα νέο σύμβολο που αντιπροσωπεύει έναν σταλαγμίτη πάγου. |
Χρησιμοποιούνται τυποποιημένες δοκιμές για την αξιολόγηση της απόδοσης των ελαστικών και που αναφέρονται στην ετικέτα. Οι εθνικές αρχές μπορούν να ελέγχουν την ακρίβεια των απαιτούμενων επιπέδων απόδοσης. Ο κωδικός QR, με την χρήση smartphone ή άλλο κατάλληλο πρόγραμμα σάρωσης, προορίζεται να παρέχει πρόσθετες πληροφορίες από μια βάση δεδομένων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Υποχρεώσεις προμηθευτών ελαστικών
Με βάση το άρθρο 4 του Κανονισμού, από την 1η Μαΐου 2021 ο προμηθευτής μεριμνά ώστε τα ελαστικά των κατηγοριών C1, C2 και C3 που διατίθενται στην αγορά να συνοδεύονται, δωρεάν:
ή
για κάθε παρτίδα ενός ή περισσότερων πανομοιότυπων ελαστικών, από έντυπη σήμανση ελαστικού που συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις που ορίζονται στο Παράρτημα ΙΙ του Κανονισμού, στην οποία αναγράφονται πληροφορίες για κάθε παράμετρο και η κατηγορία κάθε παραμέτρου που ορίζεται στο Παράρτημα Ι, καθώς και από το δελτίο πληροφοριών προϊόντος˙
Διευκρινίζεται ότι:
για ελαστικά που έχουν παραχθεί πριν από την 1η Μάϊου 2021 (με ένδειξη ελαστικού μέχρι 1721) και έχουν κυκλοφορήσει στην αγορά:
Για ελαστικά που παράγονται από την 1η Μαΐου 2021 (με ένδειξη ελαστικού από 1821) και μεταγενέστερα και κυκλοφορούν στην αγορά, εφαρμόζεται η νέα ετικέτα για όλες τις κατηγορίες ελαστικών (C1,C2, C3).
Από την 1η Δεκεμβρίου 2021, κανένα ελαστικό που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του Κανονισμού δεν μπορεί να κυκλοφορήσει στην αγορά με την ετικέτα βάσει του Κανονισμού(ΕΚ) 1222/2009, ανεξάρτητα της ημερομηνίας παραγωγής του.
Με βάση το άρθρο 5, από την 1η Μαΐου 2021 οι προμηθευτές εισάγουν στην βάση δεδομένων EPREL τις πληροφορίες που καθορίζονται στο Παράρτημα VII του Κανονισμού, πριν από την διάθεση στην αγορά ελαστικού που έχει παραχθεί μετά την 1η Μαΐου 2021.
Διευκρινίζεται ότι για ελαστικά που έχουν παραχθεί πριν από τις 25 Ιουνίου 2020 (με ένδειξη ελαστικού μέχρι 2620 ) και έχουν κυκλοφορήσει στην αγορά, η εγγραφή του προϊόντος στην EPREL γίνεται σε εθελοντική βάση και για ελαστικά που έχουν παραχθεί μεταξύ 25 Ιουνίου 2020 και 30 Απριλίου 2021 (με ένδειξη ελαστικού 2720 μέχρι 1721) και έχουν κυκλοφορήσει στην αγορά είτε πριν, είτε μετά από την 1η Μαΐου 2021, η εγγραφή στην EPREL είναι υποχρεωτική και πρέπει να γίνει μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2021.
Υποχρεώσεις διανομέων ελαστικών
Με βάση το άρθρο 6 του Κανονισμού οι διανομείς ελαστικών διασφαλίζουν ότι:
Υποχρεώσεις προμηθευτών και διανομέων οχημάτων
Σύμφωνα με το άρθρο 7 του Κανονισμού, στις περιπτώσεις που οι τελικοί χρήστες σκοπεύουν να αποκτήσουν νέο όχημα, οι προμηθευτές και διανομείς οχημάτων παρέχουν πριν από την πώληση τη σήμανση των ελαστικών για τα ελαστικά που διατίθενται με το όχημα, ή που έχουν τοποθετηθεί σε αυτό, καθώς και σε κάθε σχετικό τεχνικό διαφημιστικό υλικό και μεριμνούν ώστε το δελτίο πληροφοριών να διατίθεται.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ετοιμάσει έντυπο με Ερωτήσεις και Απαντήσεις για τα άρθρα του Κανονισμού, το οποίο είναι διαθέσιμο στον σύνδεσμο: https://ec.europa.eu/info/energy-climate-change-environment/standards-tools-and-labels/products-labelling-rules-and-requirements/energy-label-and-ecodesign/energy-efficient-products/tyres_en.
Για καλύτερη εφαρμογή του Κανονισμού, η Υπηρεσία Ενέργειας προχώρησε στην ετοιμασία και ψήφιση νέου νόμου του «περί της Σήμανσης της Εξοικονόμησης Καυσίμου και άλλων Παραμέτρων των Ελαστικών Επισώτρων Νόμος του 2022» Ν206(Ι)/2022.